Vanochtend zat ik me te bedenken dat het maken van een juiste planning juist nu belangrijk is. Op dit moment is iedereen langzamerhand de werkzaamheden aan het oppakken na de Corona tijd. Sommigen moeten nog even geduld hebben, omdat ze nog vanuit huis moeten werken. Maar hoe dan ook; iedereen is gebaat bij een juiste dagplanning, want het creëert overzicht, rust en efficiëntie.
Maar hoe maak je nou een goede planning?
1. Op de eerste plaats kies je op welke manier je een dagplanning wilt maken. Kies je hierbij voor een planning op papier of kies je voor een digitale planning.
Als je kiest voor een planning op papier dan kan je hiervoor gewoon een notitieblok nemen waarin je voldoende ruimte hebt voor eventuele aanvullingen. Deze planning leg je naast je neer op je werkplek of je kiest een ander strategisch punt wat jij voor jezelf het meest handig vindt.
Kies je voor een digitale planning op laptop, pc of telefoon? Hiervoor zijn vele online apps te downloaden die je gemakkelijk kan synchroniseren naar al je apparaten. Denk daarbij aan Todoist of Trello. Het voordeel van een digitale planning is dat het makkelijk te wijzigen, door te sturen e.d. is
Mijn voorkeur gaat uit naar een whiteboard die aan de muur hangt en waarop ik zicht heb als ik op mijn werkplek zit, maar als je als zelfstandig ondernemer veel onderweg bent is dat natuurlijk minder handig.
2. Bepaal welke taken voor welke dag of week prioriteiten hebben
Schrijf alle taken op waarvan je vindt dat je ze écht moet doen die dag of week. Volgorde is niet belangrijk, belangrijk is dat alles erop staat zodat je niets meer hoeft toe voegen waardoor je planning straks niet meer klopt.
Bedenk hoeveel tijd je nodig zal hebben per taak. Dit zet je gewoon achter de taak die je eerder hebt opgeschreven. Maak daarbij een realistische inschatting zodat ook hierdoor je planning niet in het gedrang komt.
Stel je prioriteiten. Bedenk welke taken die dag of week écht belangrijk zijn en voorrang hebben op andere taken. Zet deze bovenaan het lijstje zodat je daar het eerst aan kan beginnen.
3. Maak de dagplanning.
Bepaal de volgorde en maak je planning definitief. Streep af wat je hebt gedaan en bepaal welke taken nog opvolging nodig hebben als ze nog niet (helemaal) zijn voltooid. Je zult merken dat je meer overzicht krijgt en houdt, over het werk wat je moet doen. Als dit je bevalt dan kan je later een week planning gaan maken zodat je voor de hele week duidelijk in beeld krijgt wat er te doen staat en je daar eventuele afspraak op aan kan passen.

Comments