top of page
Foto van schrijverWilhelmien van Vugt

April: de eerste BTW maand van 2021.

Het is weer zover, het eerste kwartaal zit er alweer een aantal weken op en elke zelfstandig ondernemer is bezig met de verwerking van de facturen om de BTW weer in te dienen. Misschien heb jij het zelfs al gedaan. Zag of zie jij er ook zo tegenop om hier weer aan te beginnen, en vind je dit ook een helskarwei?


Hoe kan je dit nou gemakkelijker maken voor jezelf en hoe houd je het bij? Het is niet alleen een kwestie van consequent bijhouden van je boekhouding, maar ook een keuze van het juiste programma dat bij jou en je bedrijf past. Dát programma wat in één oogopslag duidelijkheid geeft over je financiën en alle inkomsten en uitgaven duidelijk in beeld brengt. Hét programma dat voor jou werkbaar is, met een goede helpdesk waar je met vragen terecht kan en waarbij je een duidelijke uitleg krijgt. Dat programma hoeft niet persé de duurste te zijn, verre van dat.


Als je op zoek gaat naar een goed programma is het belangrijk dat je eerste de functionaliteiten in kaart brengt waarvan jij vindt dat ze nodig zijn om je boekhouding goed bij te houden. Omdat het meestal toch al niet de favoriete bezigheid is van de gemiddelde zzp’er is moet je er wel van overtuigd zijn dat het programma compleet is en overzichtelijk. Moet jij voor de belasting je ritten bijhouden dan is het praktisch gezien fijn als je dat kan ín je boekhoudprogramma. Maak jij voor je bedrijf veel offertes, dan is het prettig als je de gemaakte offertes om kan zetten naar een factuur in hetzelfde programma. Dit scheelt enorm veel tijd omdat je geen dubbel werk hoeft te doen.


Werk jij met tijdschema’s en moet je voor je werk bijvoorbeeld bijhouden hoeveel tijd je aan een project besteed? Dan is het fijn als je een programma gebruikt met een geïntegreerde timer.

Als je werkt met een zo compleet mogelijk programma scheelt het ook in abonnementen van verschillende applicaties. Dit bespaart op meerdere vlakken niet alleen tijd maar ook geld.


Zo werk ik, en een paar van mijn klanten, graag met InformerOnline. Dat is een heel compleet programma met een fijne helpdesk, een duidelijke en uitgebreide online Q&A. En dat voor een heel voordelig maandbedrag. Hoewel de meeste boekhouders werken met Exact of Snelstart loop ik daar niet warm voor. In vergelijking met InformerOnline vind ik ze minder gebruiksvriendelijk, met name als je geen boekhoudkundige achtergrond hebt. Daarnaast zijn de abonnementen van zowel Snelstart als Exact in vergelijking met InformerOnline een stuk duurder. En laten we eerlijk zijn, als je het werken in een boekhoud programma al niet leuk vindt en je moet daar dan ook nog een behoorlijk bedrag voor neertellen elke maand dan wordt het er niet leuker op.


Je kan het natuurlijk ook allemaal uitbesteden aan een assistent of een boekhouder. Maar met het juiste programma hoeft het helemaal niet zo’n vervelend karwei te zijn.



Liefs Wilhelmien

www.wilhelmien-va.nl




6 weergaven0 opmerkingen

Kommentare


bottom of page