Wanneer je op het punt komt dat je je realiseert dat administratieve ondersteuning erg gewenst zou zijn, begint tegelijkertijd ook de zoektocht naar een geschikte Virtueel Assistent. Een deel van jouw bedrijf uit handen geven doe je namelijk alleen bij iemand die je vertrouwt en geschikt acht.
Ik kan me voorstellen dat als je op zoek gaat naar een Virtueel Assistent, je door de bomen het bos niet meer ziet. Het aanbod aan Virtuele Assistenten groeit enorm en de diversiteit aan diensten is groot. En hoe vind je nu de geschikte persoon? Bijna vanzelfsprekend google je op ‘’Virtueel Assistent gezocht’’. Gevolg: pagina’s vol aan zoekresultaten en vindt dan maar eens degene die bij jou past….
Op facebook zijn verschillende groepen waarin we als Virtueel Assistenten onze ervaringen kunnen delen en vragen kunnen stellen. Wat me in deze groepen opvalt is dat heel vaak de opmerking voorbijkomt dat het lastig is om aan opdrachtgevers te komen. Want, een opdrachtgever hebben is één. Maar elkaar goed begrijpen, voelen dat er een klik is en van elkaar op aan kunnen is twee én ontzettend belangrijk. Een Virtueel Assistent is namelijk niet enkel iemand die je op ZZP basis inhuurt, maar met name iemand die je moet kunnen vertrouwen en waarmee je samen jouw business laat groeien.
We kunnen het zoeken naar een Virtueel Assistent natuurlijk ook omdraaien….
Veel ZZP’ers worstelen met het zoeken naar een geschikte Virtueel Assistent en weten niet hoe en waar ze die ene persoon zouden kunnen vinden, want zoals gezegd heb je via Google oneindig veel resultaten als je zoekt op ‘’Virtueel Assistent gezocht’’. Het resultaat is dat je het al snel laat voor wat het is en de zoektocht stopt. En je hoofd voelt ‘’vol’’ aan. De belangrijkste reden is vaak dat je niet 100% scherp hebt wat je wil. Vaak weet je het wel, maar wordt het helderder als je het uitschrijft.
Je zou eerst voor jezelf moeten bepalen wat voor taken je uit zou willen besteden aan een Virtueel Assistent. Laat je te vaak het plaatsen van berichten op Social Media liggen en heeft je bedrijf dat wel nodig? Probeer een Assistent te vinden die daarin thuis is. Ben je de vele telefoontjes van klanten beu omdat je steeds gestoord wordt in je werk? Kijk of je een Virtueel Assistent kan vinden die ervaring heeft op een klantencontact center. Zie je het niet zitten om wekelijks de boekhouding bij te werken en elk kwartaal de btw-aangiftes te doen? Ga op zoek naar een Virtueel Assistent met boekhoudkundige kennis.
Bepaal dus wat voor jou belangrijk is en creëer een kader bij jouw zoektocht naar ‘’Virtueel Assistent gezocht’’. Geef jezelf een uur de tijd hiervoor en ga aan de hand van dit kader zoeken. Selecteer bijvoorbeeld in twee uur tijd 3 Virtueel Assistenten en ga eerst met hen in gesprek. Zo houd je voor jezelf de zoektocht naar een ‘’Virtueel Assistent gezocht’’ overzichtelijk. Denk bij dit kader aan onderstaande elementen, maar die zijn voor iedereen anders uiteraard. Ik deel een aantal standaard uitgangspunten met je:
- Diensten
* Ga bijvoorbeeld niet voor een Virtueel Assistent die wel 20 verschillende diensten aanbiedt, als je enkel planning en facturatie nodig hebt. Dit kán namelijk schelen in de kosten, aangezien een Virtueel Assistent met meer diensten in het portfolio vaak ook duurder is. Bepaal dus eerst welke diensten je zou willen afnemen.
- Persoonlijkheid/indruk
* Denk hierbij aan de look & feel, tone of voice, etc. op zijn of haar website en voel eens aan of dit bij je past.
- Contact
* Neem eens contact op en hoe snel krijg je degene aan de telefoon bijvoorbeeld? Hoe reageert diegene op jou? Beeld je in dat jij jouw klant bent. Hoe voelt het dan om met déze Virtueel Assistent te schakelen?
- Prijs/tarieven
* Staar je hier echter niet op blind. Soms betaal je iets meer, maar krijg je er ook veel meer voor terug, waardoor je onder aan de streep beter uitkomt. Zet voor jezelf echter wel een richtprijs en een aantal uren dat je af zou willen nemen. Belangrijk: ga hierover in gesprek met de Virtueel Assistenten die je benadert.
- Referenties
* Hoe positief zijn anderen?
Wat zeker niet onbelangrijk is en je ten allen tijden in de gaten moet houden is de klik. Het is prettiger werken als er een klik is met je Virtueel Assistent. Dit bepaald voor een groot gedeelte de kans van slagen, omdat je elkaar moet begrijpen en openheid van zaken moet geven om fijn te kunnen werken.
Wil je meer weten? Bel gerust!
Liefs,
Wilhelmien
![](https://static.wixstatic.com/media/ddb4a1_15cedc023d674f79949465d442bbafa3~mv2.jpg/v1/fill/w_718,h_347,al_c,q_80,enc_auto/ddb4a1_15cedc023d674f79949465d442bbafa3~mv2.jpg)
Comentários